WK Beachvolleybal 2015

Als gast van Topsport Amsterdam had ik het genoegen om afgelopen woensdag het WK Beachvolleybal in Amsterdam te bezoeken. Ik moet organisator TIG en de Nederlandse Volleybalbond NEVOBO een groot compliment maken. Zij hebben een fantastisch event neer weten te zetten. Ook de steden zien hun investering op een geweldige wijze terugverdiend worden. De gekozen locaties en de vele bezoekers en media-aandacht (66 landen verslaan het WK Beach) spelen daarbij een belangrijke rol. Ook sponsor Transavia moet een compliment worden gemaakt. In een omgeving die al vol is door de vele FIVB sponsoren weten ze echt de aandacht te trekken. Ik ben erg benieuwd naar wat het hen oplevert. De herhaalde associatie met deze dynamische, jonge sport en doelgroep zou er uiteindelijk toch voor moeten zorgen dat de Transavia vliegtuigen net zo vol zitten als nu de tribunes. Wat me in ieder geval tijdens mijn bezoek opviel is dat er niet gelijk een proef op de som wordt gesteld.

Het WK is de magische grens van 100.000 bezoekers inmiddels gepasseerd. Hoe gaaf zou het zijn als je voor, tijdens of direct na het event minimaal 15% van dit aantal een Transavia ‘hot seat’ zou kunnen verkopen, of ben ik dan toch teveel een marktkoopman? In ieder geval op de website van Transavia wordt er met geen woord gerept over de partnership met het WK Beach volleybal. Ik zou verwachten dat je met je gekochte ticket als kortingsvoucher en de Transavia Beach Babes nog in gedachten vrolijk een ticket kunt boeken naar een fijne strandbestemming. Afijn ik overzie natuurlijk maar een gedeelte van de activatie maar ik houd altijd van het benutten van saleskansen.

Transavia

Transavia website per 3-7-2015

VWS investeert in talent, was de leus die ik zag op de reclameborden. Prachtig dat de BV Nederland investeert in dit soort events. De return zou mijns inziens met name in het internationale veld veel groter kunnen zijn. Ik zie een prachtige ontmoetingsplek voor me waar bedrijfsleven, sport en overheid uit de diverse deelnemende landen elkaar kunnen ontmoeten. Niets verre reizen maken, gewoon op missie in eigen land. En het mooie is, het platform is er toch en de VIP-tribunes waren verre van vol. Gemiste kans als je het mij vraagt.

De afsluiting van de avond was een partij waarin de Braziliaanse legende Ricardo zijn opwachting maakte. Wat een grootheid! Geweldig om deze man die de 41 inmiddels is gepasseerd met zoveel power aan de gang te zien. In Brazilië is deze sport mateloos populair. De eerste sport die was uitverkocht tijdens de komende Olympische Spelen. Ricardo is een van die sporticonen die ongetwijfeld deuren had kunnen openen voor de OSF bedrijven die deelnemen aan het Partners for International Business programma in Brazilië.

De avond viel in Amsterdam. De stad bruiste nog van de energie. In de auto op weg naar het Zuiden mijmerde ik nog wat na …. als we zo’n prachtig evenement in Nederland neer kunnen zetten, waarom hebben we er dan in vredesnaam niet voor gekozen om de Europese Spelen onze kant op te halen. Jammer ….

John van de Laar